בטון טרומי

בטון טרומי (נקרא גם בטון פריקאסט) הוא מוצר בנייה המיוצר על ידי יציקת בטון בתבנית רב או חד פעמית, אשר לאחר מכן עובר ייבוש בסביבה מבוקרת, מועבר לאתר הבנייה ומחובר למקום. דוגמאות לכך כוללות קורות, קירות, רצפות, גגות וכלונסאות. לעומת זאת, בטון יצוק במקום מוצק לצורות ספציפיות באתר ומתקשה במקום.[1]
בטון טרומי הוא המרכיב העיקרי בבנייה טרומית קבועה לטווח ארוך.
כל האמצעים לחיזוק בטון ביציקה סטנדרטית לבטון מזוין או בטון דרוך, כגון ברזל בניין ועוד, רלוונטיים במידה שווה בבטון טרומי.
סקירה
בטון טרומי משמש הן ביישומים פנימיים והן ביישומים חיצוניים, החל מפרויקטים של כבישים מהירים, גשרים וגורדי שחקים ועד מבני חניה, מחסנים, שימושים מעורבים ובנייה תעשייתית. על ידי ייצור הבטון בסביבה מבוקרת, ניתנת לו הזדמנות להתקשות כראוי ולהיות מנוטר מקרוב על ידי עובדי המפעל. בנוסף היציקה הטרומית יעילה בצורות מורכבות יותר שאינם ניתנות ליציקה בתפסנות רגילה, וכן באלמנטים חוזרים במבנה כאשר נדרש דיוק וזהות מרבית. יתרון נוסף בבטון תרומי היא שליטה רבה יותר על איכות החומרים בהשוואה לאתר בנייה. ניתן לעשות שימוש חוזר בתבניות מאות עד אלפי פעמים לפני שיהיה צורך להחליף אותן, מה שהופך את השיטה לכלכלית במיוחד.
מנגד, החסרונות במוצרי בטון טרומי הן הצורך בתכנון והרכבה מדויקים ביותר, וכן בעיות איטום ובידוד בתפרים ובחיבורים. לעיתים נעשה שימוש בקצף פוליסטירן קל משקל בליבות של קירות טרומיים, מה שחוסך במשקל ומשפר את הבידוד התרמי.
תבניות בטון טרומיות עשויות מעץ, פלדה, פלסטיק, גומי, פיברגלס או חומרים סינתטיים אחרים, כאשר כל אחד מהם מעניק גימור ייחודי.[2] בנוסף, ניתן להוסיף פיגמנטים לתערובת הבטון לקבל בטון בגוון מסוים.
היסטוריה
בעולם המודרני, פאנלים של בטון טרומי פותחו בליברפול, אנגליה, בשנת 1905.[3] התהליך הומצא על ידי המהנדס ג'ון אלכסנדר ברודי. הרעיון לא אומץ באופן נרחב בבריטניה. עם זאת, הוא אומץ בכל רחבי העולם, במיוחד במרכז ומזרח אירופה.[4]
בארצות הברית, בטון טרומי התפתח לשתי תת-תעשיות, כל אחת מיוצגת על ידי איגוד מרכזי. תעשיית מבני הבטון הטרומי, המיוצגת בעיקר על ידי המכון לבטון טרומי/דרוך (PCI), מתמקדת באלמנטים מבטון דרוך ובאלמנטים אחרים מבטון טרומי המשמשים במבנים עיליים, מבני חניה וגשרים, בעוד שתעשיית מוצרי הבטון הטרומי מייצרת מוצרים קטנים יותר, מוצרים תת-קרקעיים ומוצרים אחרים שאינם דרוכים, ומיוצגת בעיקר על ידי האיגוד הלאומי לבטון טרומי (NPCA).
בישראל, בשנות קום המדינה, השימוש בבטון טרומי היה פתרון מרכזי להתמודדות עם משבר הדיור החריף שנוצר עקב גלי העלייה ההמוניים. הבנייה הטרומית, שהתבססה על ייצור רכיבי בטון טרומי, אפשרה הקמה מהירה של שיכונים, מעברות ושכונות קרוואנים, תוך חיסכון בזמן ובעלויות. שיטה זו סייעה לשכן עולים חדשים בפרק זמן קצר, אך לעיתים לוותה באיכות מגורים ירודה ובעיות תחזוקה, מה שתרם לסטיגמה שלילית כלפי הבנייה הטרומית בישראל.
מוצרים

יישומים מבניים של בטון טרומי כוללים יסודות, קורות, רצפות, קירות לוחות דרוכות, ורכיבים מבניים אחרים. חיוני שכל רכיב מבני יתוכנן ויבדק כך שיעמוד הן בעומסי המתיחה והן בעומסי הדחיסה.
מבני בטון טרומי מופיעים גם בתצורה של מבנים יבילים, או בנייה מהירה ללא חפירה וביסוס.
חניונים רבים נבנים מבטון טרומי. הבנייה כוללת הרכבת חלקים טרומיים רב קומתיים, שהם עמודים פנימיים וחיצוניים, רצפות מבניות, קורות, לוחות קיר, מדרגות ועוד. חלקים אלה מורמים למקומם בעזרת עוגני הרמה המוחדרים לאלמנט בזמן היציקה.[5]

בטון טרומי משמש במגוון רחב של מערכות תמיכה מהונדסות לאדמה. המוצרים כוללים קירות תמך נסתרים או גלויים ומעוצבים.
מוצרי בטון טרומיים משמשים לניהול מי נגר ומי ביוב, הם מופיעים כצינורות בעלי קוטר גדול, בורות, בורות ספיגה, פתחי ניקוז ועוד.[6]
בטון טרומי משמש עבור מערכות תקשורת וחשמל. מבני שירות מבטון טרומיים כגון פילרים, תאי חשמל ועוד מגנים על החיבורים ומערכות הבקרה החיוניים לחלוקת שירותים וכן מגנים מפני שריפות.
מוצרי בטון טרומי לתחבורה משמשים בבנייה במערכות תחבורתיות, כבישים, שדות תעופה, מסילות ברזל וגשרים. המוצרים כוללים: עמודים וקורות לגשרים, חוליות ומקטעים למנהור, תעלות ניקוז לצד ותחת הכביש, בטונדות למחסומים והפרדה בין נתיבים, מעברים תת-קרקעיים להולכי רגל, תשתית לגשרי שילוט, קירות אקוסטיים ותשתיות לפסי רכבת.

בטון טרומי נפוץ בשימושים צבאיים וביטחוניים, כגון, מיגוניות, מחסומים, בונקרים, מכשולי גבול ועוד.
ריצוף מודולרי מבטון טרומי נפוץ כתחליף לאבנים משתלבות לריצוף מדרכות וכדומה. הוא זמין במגוון רחב של צבעים, צורות, גדלים ומרקמים, וניתן לעצב את חלקי הבטון הטרומיים כך שיחקו לבנים, אבן או עץ.
מיכלי בטון טרומי משמשים לאחסון חומרים מסוכנים, בין אם לטווח קצר או ארוך, מכיוון שהם לא רק אטומים אלא גם חזקים מספיק כדי לעמוד בפני אסונות טבע או פיגועי טרור.
שוברי גלים, רציפים צפים, תשתיות תת-ימיות, מפזרי גלים, מעקות ועוד הם בין השימושים של מבנים טרומיים לאורך קו המים. המוצרים מתוכננים תוך מחשבה על משקל כבד, כדי לנטרל את כוחות הציפה של המים בצורה טובה.
קישורים חיצוניים
הערות שוליים
- ↑ "Precast concrete - Future of next Generation". Precast (באנגלית אמריקאית). נבדק ב-2022-03-04.
- ↑ "Precast concrete facades bring buildings to life". Concrete Issues.
- ↑ Hogan-O'Neill, William (22 בפברואר 2021). Prefabricated and Modular Architecture: Aligning Design with Manufacture and Assembly (באנגלית). The Crowood Press. p. 313. ISBN 978-1-78500-807-8.
{{cite book}}
: (עזרה) - ↑ "Port Cities". Mersey-gateway.org. אורכב מ-המקור ב-13 באוקטובר 2007.
{{cite web}}
: (עזרה) - ↑ "High Precast Parking Systems" (PDF). High Concrete Group. אורכב מ-המקור (PDF) ב-13 במאי 2015. נבדק ב-3 ביוני 2014.
{{cite web}}
: (עזרה) - ↑ "NPCA - Precast Products - Stormwater Management FAQ". אורכב מ-המקור ב-20 באוגוסט 2008.
{{cite web}}
: (עזרה)
בטון | ||
---|---|---|
סוגים | בטון רזה • מלט • בטון מצטופף מעצמו • בטון מובא • בטון שקוף למחצה • בטונייר | |
שימוש | בטון מזוין • בטון דרוך • יציקת בטון • חגורת בטון • בטון מוטבע | |
מרכיבים | צמנט • צמנט פורטלנד • סיד • חול • אגרגט • פלדה | |
ייצור | מפעל בטון • מערבל בטון • משאבת בטון • טפסנות בטון |
בטון טרומי41099118Q831541