לדלג לתוכן

בואינג 777X

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
ערך ללא מקורות
בערך זה אין מקורות ביבליוגרפיים כלל, לא ברור על מה מסתמך הכתוב וייתכן שמדובר במחקר מקורי.

אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה. (14 באוקטובר 2025)

ערך ללא מקורות
בערך זה אין מקורות ביבליוגרפיים כלל, לא ברור על מה מסתמך הכתוב וייתכן שמדובר במחקר מקורי.

אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה. (14 באוקטובר 2025)

יש לעדכן ערך זה.
עיקר המידע המצוי בדף זה עדכני ל־14 באוקטובר 2025, ומאז אירעו מאורעות הדורשים את עדכונו.
אתם מוזמנים לסייע ולעדכן את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעדכון הערך, ניתן להסיר את התבנית.
יש לעדכן ערך זה.
עיקר המידע המצוי בדף זה עדכני ל־14 באוקטובר 2025, ומאז אירעו מאורעות הדורשים את עדכונו.
אתם מוזמנים לסייע ולעדכן את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעדכון הערך, ניתן להסיר את התבנית.
יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם.
יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם.
בואינג 777X
Boeing 777-9 on its roll-out in March 2019
Boeing 777-9 on its roll-out in March 2019
מאפיינים כלליים
סוג מטוס נוסעים רחב־גוף לטווח ארוך
מדינת מקור ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
יצרן בואינג
צוות שני טייסים
נוסעים 426 (בדגם 777-9)
384 (בדגם 8–777)
מחיר כ־442 מיליון דולר ליחידה (777-9)
ממדים 
אורך 76.7 מטר (777-9)
גובה 19.5 מטר
מוטת כנפיים 71.8 מטר (פתוחות)
64.8 מטר (מקופלות)
ביצועים 
מהירות שיוט מאך 0.84
טווח טיסה מרבי 13,500–16,000 ק"מ
הנעה 
2 × ג'נרל אלקטריק GE9X

בואינג 777Xאנגלית: Boeing 777X) היא סדרת מטוסי נוסעים רחבי־גוף מתקדמים מתוצרת חברת בואינג. היא מהווה את הדור החדש במשפחת ה־777, ומשלבת טכנולוגיות ממטוס ה־בואינג 787 דרימליינר עם עיצוב מחודש של תא הנוסעים, מנועים חסכוניים וכנפיים מתקפלות.

פיתוח

הפרויקט הוכרז רשמית בנובמבר 2013, במטרה להתחרות ב־איירבוס A350 ולרשת את הדגם הפופולרי בואינג 777-300ER. בואינג הציגה שני דגמים עיקריים:

  • 777-8X – דגם קצר יותר ובעל טווח מוגדל, לטיסות ארוכות במיוחד.
  • 777-9X – דגם ארוך יותר עם קיבולת נוסעים גבוהה.

טיסת הבכורה של ה־777X התקיימה ב־25 בינואר 2020 משדה פיין פילד שבוושינגטון, ארצות הברית.

עיצוב ותכונות

מטוס ה־777X נחשב לאחת ממערכות התעופה המתקדמות בעולם, ומשלב מספר חידושים הנדסיים:

  • כנפיים מתקפלות – המטוס הראשון בעולם עם קצות כנפיים מתקפלים, כדי שיוכל להתאים לשדות תעופה שמותאמים למטוסי 777 רגילים.
  • מנועי GE9X – מנועי הסילון הגדולים ביותר שיוצרו אי־פעם למטוס נוסעים.
  • חומרים מרוכבים – כנפיים וחלקים מהגוף עשויים מסיבי פחמן לחיסכון במשקל ובדלק.
  • תא נוסעים משופר – חלונות גדולים, תאורה חכמה, מערכת אוורור משודרגת ולחץ תא נמוך יותר לנוחות נוסעים.

ביצועים

מאפיין 777-8 777-9
אורך המטוס 69.8 מטר 76.7 מטר
מוטת כנפיים (פתוחות) 71.8 מטר 71.8 מטר
מוטת כנפיים (מקופלות) 64.8 מטר 64.8 מטר
טווח טיסה מרבי כ־16,000 ק"מ כ־13,500 ק"מ
מספר נוסעים אופייני 384 426
מהירות שיוט מאך 0.84 מאך 0.84

חברות לקוחות

הלקוחות המרכזיים של ה־777X כוללים את:

עיכובים והסמכה

בשל מגפת הקורונה, בעיות טכניות ותהליכי הסמכה מחמירים מצד רשות התעופה הפדרלית (FAA), המסירות נדחו מספר פעמים. נכון לשנת 2025, בואינג מתכננת להתחיל במסירת המטוסים ללקוחות הראשונים בסוף השנה או בתחילת 2026.

חשיבות

מטוס ה־777X מיועד להחליף את הדגמים הוותיקים בואינג 777-300ER ו־בואינג 747-400, ולהיות אחד מעמודי התווך של בואינג בשוק טיסות ארוכות־הטווח. בזכות חסכון של כ־10–15% בצריכת הדלק לעומת קודמו, הוא צפוי להיות מהמטוסים המרכזיים בציים של חברות תעופה גדולות בעשורים הקרובים.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בואינג 777X בוויקישיתוף


בואינג 777X42015339Q17452796