בואינג 747 גלובל סופרטנקר
![]() | |||||||||||||
הגלובל סופרטנקר כפי שצולם בנמל התעופה בן-גוריון, 30 בנובמבר 2016 | |||||||||||||
מאפיינים כלליים | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
סוג | מטוס כיבוי | ||||||||||||
מדינת מקור |
![]() | ||||||||||||
יצרן | בואינג (מטוס), גלובל סופרטנקר (הסבה) | ||||||||||||
צוות | 5 | ||||||||||||
יחידות שיוצרו | 1 | ||||||||||||
| |||||||||||||
| |||||||||||||
| |||||||||||||
|
בואינג 747 גלובל סופרטנקר היה מטוס הכיבוי הגדול בעולם. המטוס מדגם בואינג 747 אשר שימש כמטוס נוסעים, הוסב למטרות כיבוי אש, ונמצא בבעלות פרטית של חברת Global SuperTanker Services LLC האמריקאית, עד שהוסב למטוס מטען. המטוס יכל לשאת מעל ל-74,200 ליטרים של מים וחומרי כיבוי, למרחק של מעל ל-6,500 ק"מ והוא גם מהיחידים המצוידים במערכת לראיית לילה, שאיפשרו לו לפעול גם בשעות החשכה.
המטוס פותח בשנת 2015 על ידי חברת גלובל סופרטנקר. המטוס היה יורש לאוורגרין 747 סופרטנקר ומבוסס על הטכנולוגיות של המטוס הקודם, שנרכשו מבעליה של חברת אוורגרין. המטוס החדש, שנבנה על בסיס בואינג 400–747, יכל להטיל כ-75 טון מים או חומרים מעכבי בעירה. יש לו מנועים מיוחדים שיוצרים לחץ, זורקים את החומר מלמעלה ויוצרים אפקט של סופת גשם. המטוס יכול להטיל את החומר והמים בשמונה סבבים.
בעקבות גל השרפות בישראל בנובמבר 2016 הזמינה ממשלת ישראל את המטוס לפעילות בישראל.[1] המטוס הגיע ב-25 בנובמבר 2016, ולמחרת ביצע מספר גיחות כיבוי מעל היישוב נטף והרי ירושלים, במטרה לסייע בכיבוי השריפות.[2]
המטוס יצא משימוש בשנת 2020, ובשנת 2021 נמכר לחברת נשיונל איירליינס והוסב למטוס מטען. [3]
ראו גם
קישורים חיצוניים
אתר האינטרנט הרשמי של גלובל סופרטנקר
הערות שוליים
- ↑ נעים להכיר: הסופר טנקר החדש מתחיל לעבוד, באתר nrg, 25 בנובמבר 2016
- ↑ גל השריפות: כ-75 אלף איש פונו מבתיהם, באתר גלובס, 24 בנובמבר 2016.
- ↑ N936CA National Airlines Boeing 747-400(F), www.planespotters.net, 2024-07-06 (באנגלית)
בואינג 747 גלובל סופרטנקר41184899Q31197550