אשפנז

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

אשפנז (מופיע בתנ"ך כשר הסריסים[1]) היה שר בכיר של נבוכדנצר. נזכר בפרק א' של ספר דניאל כממונה על הבאת ילדים נבחרים מהעם היהודי, שישרתו לפני נבוכדנצר.

התיאור בתנ"ך

לאחר חורבן בית המקדש הראשון על ידי נבוכדנצר, מבקש נבוכדנצר מהשר שלו אשפנז, להביא ילדים בעלי תכונות מלכותיות[2], שישרתו לפניו בארמונו. בין הילדים שנלקחים נמצאים דניאל, חנניה, מישאל ועזריה. הם מובאים אל ארמון המלך ושם נותן להם אשפנז שמות בבליים; לדניאל הוא קורא בלטשאצר[3], לחנניה- שדרך[4], למישאל-מישך[5], ולעזריה- "עבד-נגו"[6].

דניאל אינו מעוניין לאכול מהמאכלים הלא כשרים שבארמונו של נבוכדנצר[7], ומחליט לפנות לאשפנז בבקשה שיאפשר לו לאכול קטניות, שאינן בעיתיות מבחינת כשרות[8]. אשפנז מסביר לדניאל שאינו יכול לקיים את בקשתו, בשל חששותיו מהמלך שיהרוג אותו, בשעה שיראה את דניאל וחבריו כחושים מתת-תזונה[9].

בשלב זה עוקף דניאל את אשפנז, שמסכים למהלך בקריצת עין[10], ופונה אל המלצר האחראי על חלוקת האוכל, בבקשה שיחליף לו ולחבריו את האוכל הרגיל המוגש בקטניות[11], לתקופת ניסיון של עשרה ימים[12]. המלצר נענה לדניאל. בסוף עשרת ימי הניסיון נמצא שדניאל וחבריו לא רק שלא נראו כחושים מיתר הנערים, אלא אף נראו בריאים וטובי מראה יותר מהאחרים[13].

שמו ודרגתו

דרגתו של אשפנז הייתה מקבילה לדרגת ה"קיסלר-אגה" (قيزلر اغاسی), שבסולטנות הטורקית המאוחרת יותר[14]. מקובל היה לחשוב שהשם אשפנז הוא פרסי, אך כיום נראה יותר כי מדובר בשם בבלי[15]. ועל שם שפניו זועפים נקרא 'אשפנז'[16], ויש המציעים כי מקור השם הוא במילים "אשיפו אנו לזו", שמשמעותו היא "הכומר של אשיפו אדיר"[17].

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ אשפנז מופיע בכל פרק א' של ספר דניאל מספר פעמים, כשפעם בודדת הוא נקרא אשפנז, ובשאר הפעמים הוא מופיע כ"שר הסריסים"
  2. ^ התכונות שדרש היו: מזרע המלוכה והאצולה היהודית, חוכמה, טוּב מראה, יכולת התאפקות מעשיית צרכים, יכולת מניעה משיחה, שינה, וצחוק, בעת הצורך, וכושר לימוד שפות גבוה
  3. ^ פירוש השם הוא, חוכמת בל- האליל הבבלי (ספר דניאל, פרק א', פסוק ז' רש"י) או תרגום המשמעות העברית של המילה "דניאל" (ספר דניאל, פרק א', פסוק ז' מצודות דוד) ראו גם בספר דניאל, פרק ד', פסוק ה' אישור לדבר
  4. ^ שם המסמל רכות, שד-רך ספר דניאל, פרק א', פסוק ז' רס"ג
  5. ^ ”מי שרואהו מיד משכך כעסו” ספר דניאל, פרק א', פסוק ז' רס"ג
  6. ^ דעת רס"ג כי המדובר בשם שמשמעותו היא עבד-נבו -אל החכמה והכתב הבבלי (ספר דניאל, פרק א', פסוק ז'רס"ג), אך האבן עזרא במקום, תמה על מקור קביעתו בדבר
  7. ^ במדרש נכתב שדניאל ידע שהתנבא יחזקאל (ד', י"ג - ראו בערך נבואת הלבנה) שיאכל מאכלים טמאים, אך חשב כי זהו ניסיון בלבד, ושעליו לנסות לחמוק ממצב זה (מדרש תנחומא וירא כ"א)
  8. ^ ספר דניאל, פרק א', פסוק ח'בנקודה זו, לא מופיע במפורש שביקש קטניות, אך ניתן ללמוד זאת מבקשתו למלצר בהמשך הפרק
  9. ^ ספר דניאל, פרק א', פסוקים ט'-י' תגובה רכה זו של אשפנז מוגדרת במקרא כחסד ורחמים, שנתן ה' בליבו של אשפנז - ע"פ מצודות דוד במקום
  10. ^ ספר דניאל, פרק א', פסוק ט' מצודות דוד
  11. ^ בלשון התנ"ך "זירועים" ו"זרענים" שהם קטניות ספר דניאל, פרק א', פסוק י"ב רש"י ומצודות ציון
  12. ^ לפי הרס"ג היו אלו עשרת ימי התשובה שמראש השנה עד יום הכפורים
  13. ^ ספר דניאל, פרק א', פסוק ט"ו, וראה באבן עזרא שהמפרשים נחלקו אם דבר זה היה על ידי נס, או בדרך טבעית
  14. ^ M.G. Easton M.A., D.D., Illustrated Bible Dictionary, Third Edition, published by Thomas Nelson, 1897
  15. ^ - R. Dick Wilson‏ International Standard Bible Encyclopedia - ‏ Ashpenaz
  16. ^ מיוחס לרס"ג דניאל א ג.
  17. ^ International Standard Bible Encyclopedia
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0