אשליית התדירות
אשליית התדירות (באנגלית: Frequency illusion) או אפקט באדר-מיינהוף היא הטיה קוגניטיבית שבה אדם מבחין במושג, מילה או מוצר מסוים בתדירות גבוהה יותר לאחר התוודעותו אליו. תופעה זו נובעת מהתהליך הפסיכולוגי של חשיבה סלקטיבית והטיית האישוש.
התופעה נקראת גם אפקט באדר-מיינהוף על שמה של כנופיית באדר מיינהוף. השם הוטבע בשנת 1994 בעקבות מכתב לעיתון St. Paul Pioneer Press היוצא לאור במינסוטה. המכתב מתאר כיצד, לאחר שהזכיר פעם אחת את שמה של קבוצת הטרור הגרמנית באדר–מיינהוף, הכותב החל להבחין באזכורים תכופים שלה. בעקבות המכתב קוראים אחרים שיתפו את החוויות שלהם מהתופעה, מה שהוביל אותה לזכות בהכרה.[1] רק ב-2005, כשהפרופסור לבלשנות ארנולד זוויקי כתב על ההשפעה הזו בבלוג שלו, נטבע השם "אשליית התדירות".[2]
דוגמות
האפקט הפסיכולוגי עשוי להופיע בשלל מצבים. לדוגמה: אנשים קונים מכונית חדשה הרואים פתאום את אותה המכונית בכל מקום, נשים בהריון שמרגישות פתאום שכולן סביבן בהריון (גם מחוץ לחוג ההכנה ללידה), או חיילים שזה עתה התגייסו ששמים לב לחיילים רבים ברחוב.
סיבות
לטענת זוויקי, שתי הסיבות המרכזיות לאשליית התדירות הן חשיבה סלקטיבית והטיית האישוש. חשיבה סלקטיבית היא הנטייה הלא מודעת לסנן ולהתמקד במידע מסוים תוך התעלמות מגירויים אחרים, והטיית האישוש גורמת למוח לחפש רק ראיות המאשרות את אמונותיו או השערותיו, תוך התעלמות מראיות סותרות.[3]
ההטיות הקוגניטיביות הללו גורמות לאשליית התדירות כמו גם לאשליות נוספות, כגון כשלי קבוצת פנים וקבוצת חוץ, או אשליית הטריות שבה אדם מאמין שדבר מסוים התחיל לאחרונה, רק בגלל שהוא עצמו שם לב אליו לאחרונה.
קישורים חיצוניים
- גל פרלמן, איך זה שפתאום כולם סביבי חולים? באתר מכון דוידסון לחינוך מדעי
- אפקט באדר מיינהוף, באתר כאן – תאגיד השידור הישראלי, 22 באפריל 2023
- ארנולד זוויקי, Why are we so illuded? אונ' סטנפורד 2006
הערות שוליים
- ↑ Sunday Bulletin Board: `I have dubbed it The Baader-Meinhof Phenomenon’, Twin Cities, 1994-10-16 (באנגלית אמריקאית)
- ↑ ארנולד זוויקי, "בין ד"'ר שפה לביני" (באנגלית)
- ↑ ארנולד זוויקי, Why are we so illuded?
אשליית התדירות41263839Q60769209