אלתור מוזיקלי באובייקטים פיזיים
![]() | |
"בוואפרידג'פון" (bowafridgeaphone) של פמבוטס (אנ') (לשעבר אינר סוסטר), אשר בנוי ממספר אובייקטיים פיזיים, סורגים למקרר, תבנית לעוגת באנט וקערת סלט ממתכת.[1] | |
מקורות סגנוניים | אלתור |
---|---|
כלים | אובייקטים פיזיים |

אלתור מוזיקלי באובייקטים פיזיים היא דרך מוזיקלית ליצור מוזיקה, בדרך כלל כדרך להוסיף אלמנטים של כלי הקשה ליצירות מוזיקה. השימוש בהקשרים אלו הוא עתיק, כמו המוזיקה עצמה, שכן ההמצאה המקורית של כלי נגינה התפתחה כמעט בוודאות מצלילי חפצים טבעיים ולא מכלי נגינה שתוכננו במיוחד.[2]
במוזיקה הקלאסית ובמוזיקה הנסיונית
השימוש באובייקטים פיזיים במוזיקה הקלאסית העכשווית קשור לעיתים קרובות לניסויים בחוסר קביעות (אנ') ובמוזיקה אליאטורית של מלחינים כגון ג'ון קייג' וקרלהיינץ שטוקהאוזן. עם זאת, השימוש מופיע גם במוזיקה הפופולרית, כמו ביצירות האמביינט של בריאן אינו. כמו כן, ביצירותיו של אינו, ניתן למצוא ברשימת הקרדיטים אובייקטים פיזיים.[א] תנועת מוזיקת האמביינט, שבאה בעקבות יצירותיו של אינו, גם השתמשה בצלילים אלו, כאשר האמנים הבולטים שהשתמשו בהם היו The Future Sound of London (אנ'), Autechre, יורי לנדמן (אנ'), הארי פארטש (אנ'),[3][4] פייר בסטיאן (אנ') ופמבוטס (אנ') (לשעבר אינר סוסטר). כמו כן, צלילים אלו נטמעו ביצירת הבלט Parade (אנ') של לאוניד מאסין (כוריאוגרפיה) ואריק סאטי (מוזיקה),[5][6] וכן ביצירות מוזיקת העידן החדש.
במוזיקה הפופולרית
הלהקה הגרמנית איינשטירצנדה נויבאוטן נודעה בשל שילובם של מגוון רחב של אובייקטים פיזיים ככלי הקשה ביצירותיהם המוזיקליות. המוזיקאי האמריקאי שון קראהן (אנ') (סליפנוט) משתמש ביצירותיו המוזיקליות בחבית בירה עם מחבט (אנ') בייסבול. להקת האינדי רוק האמריקאית The Dodos (אנ') השתמשה בפח אשפה כחלק מציוד כלי ההקשה שלהם. המתופף ג'ואי נאניני (אנ') (Wall of Voodoo (אנ')) היה נוהג להשתמש בסירים ומחבתות במקום תופים רגילים. כמו כן, מתופפי רחוב רבים מופיעים עם סלי פלסטיק ריקים.
הלהקה האמריקאית נפטון (אנ') משתמשת בווידאו טייפים, גרוטאות מתכת ואובייקטים פיזיים אחרים כדי ליצור כלי נגניה נסיוניים.[7][8]
אלתור מוזיקלי באובייקטים פיזיים ניתן למצוא גם בשירים פופולריים, כמו בשיר "You Still Believe In Me" של להקת הרוק האמריקאית הביץ' בויז, שהשתמשו בפעמוני אופניים וצופרים. השיר הופיע באלבומם ה-11 של הלהקה, Pet Sounds.[9]
השימוש באובייקיטים פיזיים מתרכז לשני צורות כלליות:
- הקלטת האלתור המוזיקלי באובייקטים פיזיים בכוונה, עם שימוש ישיר או מעובד של הצליל.
- דגימה מהקלטות אחרות.
עם השיפור והנגישות הקלה של טכנולוגיית הדגימה מאז שנות ה-80 של המאה ה-20, יש שימוש גדול יותר בצורה הכללית השנייה, במיוחד עם צלילים מתכתיים כתוצאה מפגיעה בחפצי מתכת מוצקים ובמשטחים. שיטה זו מהווה כיום מרכיב מרכזי במוזיקה הפופולרית המודרנית, במיוחד בז'אנרים המוזיקליים היפ-הופ ומוזיקה תעשייתית.
ביאורים
- ↑ כולל באלבומו המשותף של אינו עם דייוויד ברן ב-My Life in the Bush of Ghosts (אנ') ובאלבומו האולפן החמישי של אינו, Before and After Science (אנ'), שבהם הם מצוינים כ-"metallics" ("מטאליים").
הערות שוליים
- ↑ "Bowafridgeaphone - odd unique strange experimental weird musical instrument by Iner Souster". www.oddmusic.com.
- ↑ See "The Music of Man", Y. Menuhin and C.W. Davis, Methuen, Toronto, 1979
- ↑ "Harry Partch | Biography & History". AllMusic. נבדק ב-19 באפריל 2021.
{{cite web}}
: (עזרה) - ↑ "Instruments of Harry Partch: Cloud-Chamber Bowls". Corporeal.com. נבדק ב-19 באפריל 2021.
{{cite web}}
: (עזרה) - ↑ The Art of the Commonplace: Found Sounds in Compositional Practice
- ↑ Eisinger, Dale (2013-04-09). "The 25 Best Performance Art Pieces of All Time". Complex (באנגלית). ארכיון מ-2014-07-30. נבדק ב-2021-02-28.
- ↑ Jed Heneberry (2008-02-15). "Neptune creates new instruments, album". Boston Music Spotlight. אורכב מהמקור ב-25 בפברואר 2009. נבדק ב-5 פבר' 2009.
{{cite web}}
: (עזרה)תחזוקה - ציטוט: unfit URL (link) - ↑ Gretchen Hasse (3 בדצמבר 2007). "Electro-Harmonix Memory Man and Micro Synth are Keys to Neptune's Noise Kingdom". gearwire.com. אורכב מ-המקור ב-25 בפברואר 2009. נבדק ב-5 פבר' 2009.
{{cite web}}
: (עזרה) - ↑ "You Still Believe In Me (Stereo / Remastered)". YouTube. אורכב מהמקור ב-2025-02-11. נבדק ב-19 באפריל 2021.
{{cite web}}
: (עזרה)תחזוקה - ציטוט: bot: original URL status unknown (link)
אלתור מוזיקלי באובייקטים פיזיים41236678Q17105516