איש זקן במדי צבא

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

תבנית יצירת אמנות ריקה

איש זקן במדי צבאאנגלית: An Old Man in Military Costume) הוא ציור שמן מאת הצייר ההולנדי רמברנדט ואן ריין, שנוצר בין השנים 1630–1631. היצירה שייכת לאוסף מרכז גטי בלוס אנג'לס, קליפורניה.

תיאור היצירה

הציור מתאר גבר מבוגר הלובש טוניקה ירוקה־חומה, גלימה אדמדמה כהה, גורגט (שריון צוואר מתכתי מלוטש), וכובע קטיפה שחור עם שרשרת זהב ונוצת יען אדמדמה וגבוהה. ראש הדמות ממוקם נמוך בשדה הציור ומואר באור קר מן הפינה השמאלית העליונה. התאורה יוצרת ניגוד דרמטי בין צדו המואר של הפנים לבין הצל העוטף את חלקן האחר. רמברנדט היטיב לתאר את מאפייני הגיל באמצעות קמטי מצח, שפם וזקן דלילים, והברק הלח בעיניים האפורות. מבטו הצדי של האיש יוצר תחושת הקשבה שקטה.

הלבוש הצבאי בציור עשוי לשקף עוצמה פטריוטית ולהעלות אסוציאציה למאבקה של הרפובליקה ההולנדית לעצמאות מספרד. הרקע נייטרלי ומאופק, והקומפוזיציה כולה מתמקדת בראש הדמות ובמבטה.[1][2]

זהות הדמויות

זהותו של האיש המתואר בציור אינה ידועה, והאוצרים מתייחסים אליו כאל "נושא אנונימי" (unknown subject). ככל הנראה, מדובר בטיפוס כללי – ולא בדיוקן של אדם מזוהה – בהתאם למסורת הטרוני. המונח "טרוני" מקורו בהולנדית של המאה ה-17, ומתאר ציור של טיפוס דמות או הבעה אנושית, ללא זיהוי אישי. משמעותו המקורית הייתה "פנים" או "הבעת פנים", לעיתים במשמעות של פרצוף יוצא דופן או מוקצן.

גם הדמות החבויה מתחת לפני השטח, שהתגלתה באמצעות צילום רנטגן ולאחר מכן בטכנולוגיות מתקדמות, אינה מזוהה. מדובר בגבר צעיר עטוי גלימה, שצויר ב־180 מעלות מהכיוון של הדמות הגלויה. קיימת השערה, הנתמכת על ידי חוקרי מוזיאון גטי, שלפיה ייתכן שמדובר בטרוני נוסף, ואולי אף בדיוקן עצמי מוקדם של רמברנדט – אך נדרש מחקר נוסף לאישוש זיהוי זה.[3][4]

השוואה חזותית בין "איש זקן במדי צבא" ליצירה דיוקן עצמי עם שריון צוואר (1629) מאת רמברנדט מצביעה על קרבה סגנונית ותמאטית ברורה בין שתי היצירות. בשתיהן מופיעה דמות בחצי גוף, הלובשת שריון צוואר (גורגט) מתכתי, כשהפנים מוארות באור אלכסוני חד, היוצר ניגוד דרמטי בין אור וצל. קו הצל העובר לאורך הפנים מקביל לקו החיבור של לוחות העץ בציור "איש זקן במדי צבא", בדומה לחלוקת האור והצל ביצירת הדיוקן העצמי. התאורה הסימטרית למחצה, הצל המדגיש את קו מרכז הפנים, והשימוש בפרטי לבוש צבאיים לצורכי ייצוג חזותי, יוצרים הקבלה ברורה בין שני הציורים, שנוצרו בטווח של כשנתיים.[4]

הופעה בתרבות

בפרק הפתיחה של העונה השלישית של סדרת הדרמה הכתר, מופיע הציור במספר סצנות מרכזיות, בין היתר מאחורי כתפה של המלכה אליזבת השנייה, בפוסטר של גלריה, וברקע נאום דרמטי בתערוכה. המצלמה מתמקדת בעיניו של האיש בציור, ומשתמשת בו כאמצעי דרמטי לגילוי סוד. אף שהציור מופיע בסדרה כאילו היה חלק מהאוסף המלכותי, בפועל בשנת 1964 הוא היה בבעלות סר בריאן מאונטיין, יו"ר חברת הביטוח איגלסטאר. בשנת 1969 נמכר במכירה פומבית ונרכש על ידי Edward Speelman, Ltd.[5]

דיוקן עצמי בגיל 23
השוואה צורנית בין איש זקן במדי צבא ל־דיוקן עצמי בגיל 23 (1629) מצביעה על שימוש דומה בתאורה אלכסונית, בה צד אחד של הפנים מוצל והאחר מואר. חלוקת האור יוצרת קו דרמטי לאורך הפנים, כפי שנראה גם בדמות החבויה בציור. מאפיין זה חוזר ביצירות מוקדמות נוספות של רמברנדט.[4]

דמות נסתרת ומחקר מדעי

במחקר שבוצע לראשונה בשנות ה־60, התגלה כי מתחת לפני השטח של הציור מצוירת דמות נוספת – ראשו וכתפיו של גבר צעיר. טכנולוגיות מתקדמות, בהן דימות היפרספקטרלי וסריקות MA-XRF, איפשרו לשחזר את הדמות באופן מפורט. הפנים צוירו בלבן עופרת ווורמיליון, והגלימה בצבע ירוק־נחושת. רמברנדט ניסה למקם את הדמות במספר שלבים, יישם שכבת חסימה אטומה למחצה, סובב את הפאנל ב־180 מעלות, וצייר את הדמות העליונה. מבנה חיבור הלוחות עזר בקביעת קומפוזיציה חדשה.[3][4]

הקשרים ליצירות אחרות של רמברנדט

המחקר במוזיאון גטי מצביע על דמיון צורני וסגנוני בין איש זקן במדי צבא לבין יצירות מוקדמות אחרות של רמברנדט, בהן דיוקן עצמי בגיל 23 (1629), דיוקן עצמי עם גורגט (1629), דיוקן עצמי בלבוש מזרחי (1631), ו-מחקר מול מראה (1627/28). כולן מאופיינות בשימוש בתאורה חדה מהצד, בקומפוזיציה של חצי גוף, ובקו צל ברור המפריד בין חלקי הפנים – בדומה לציור זה, גם בגלוי וגם בדמות הסמויה.[4]

הערות שוליים

  1. An Old Man in Military Costume (The J. Paul Getty Museum Collection), The J. Paul Getty Museum Collection (באנגלית)
  2. An Old Man in Military Costume, Rembrandt in Southern California (באנגלית אמריקאית)
  3. ^ 3.0 3.1 Getty learns more about young man lurking beneath its Rembrandt 'Old Man', Los Angeles Times, ‏2015-09-01 (באנגלית אמריקאית)
  4. ^ 4.0 4.1 4.2 4.3 4.4 Douglas MacLennan, Trentelman ,Karen, Szafran ,Yvonne, Woollett ,Anne T., Delaney ,John K., Janssens ,Koen, Joris and Dik, Rembrandt's An Old Man in Military Costume: Combining hyperspectral and MA-XRF imaging to understand how two paintings were painted on a single panel, Journal of the American Institute for Conservation 58, 2019-04-03, עמ' 54–68 doi: 10.1080/01971360.2018.1540245
  5. About The Author Taylor Gonda I. am the Senior Staff Assistant in the Paintings Department at the J. Paul Getty Museum I. received my BA in Theater Arts from the University of Northern Colorado, have worked in arts nonprofits throughout my career including at the MCA Denver, at Paragon Theatre, also in Denver, Colorado In recent years I. have told stories at The Narrators live show, podcast, I. am the co-creator, Co-Host of the Award-Winning Pop Culture Podcast, These Things Matter, The Crown: Was the Rembrandt Painting Really in the Royal Collection?, Getty Iris, ‏2019-11-20 (באנגלית אמריקאית)
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

איש זקן במדי צבא41100052Q20184501