אוקה (אמנויות לחימה)

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אוקה, בצד שמאל, סופג את ההתקפה בביצוע גלגול

האוּקֶהיפנית: 受け) באמנויות לחימה יפניות הוא מי שמקבל את הטכניקה. כלומר הוא מי שעליו הנגה, או הטורי מתאמן.

תפקיד האוקה

תפקידו של האוקה משתנה בין אמנות לאמנות. לדוגמה באייקידו וכן בקאטות בג'ודו האוקה תוקף את הנגה, וזה צריך לבצע עליו את הטכניקה. בג'יוג'יטסו תלמיד מתחיל מבלה את רוב זמנו בתור האוקה, ואילו באמנויות המבוססות על כלי נשק דווקא המורה הוא האוקה כאשר התלמידים מתקיפים אותו.

האוקה צריך למעשה לדעת איך להגיב בגופו למה שקורה סביבו, ואיך לא להפגע כשמוצעת עליו טכניקה. לפעולה של האוקה קרואים "אוקמי" (受け身), בתרגום חופשי קבלה על הגוף. רוב הפעולות של האוקה מסתיימות בנפילה כלשהי, או שהוא מתגלגל או שהוא נופל ישרות, או שבן הזוג שלו מבצע עליו נעילה או בריח, בכל מקרה על האוקה לדעת כיצד להזיז את גופו כדי למנוע נזק. ישנן גם אמנויות שבהן בשלבים מתקדמים האוקה יכול לנסות להפוך את הטכניקה ואז הוא הופך לנגה והנגה נהיה לאוקה.

כדי להיות אוקה טוב צריך לעבוד על גמישות ועל הבנת תנועה. כמו כן צריך להכיר נפילות מסוימות כמו "זנפו קייטן" (前方回転,) כלומר גילגול קדימה. התכונה החשובה ביותר של האוקה היא הערנות והמאפשרת לו להגיב בזמן היטב לנעשה לו.

הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

21322013אוקה (אמנויות לחימה)