אגוסטה ווסטלנד AW159 ויילדקט
ה-AW159 ויילדקט בשירות זרוע האוויר של הצי המלכותי | |||||||||
מאפיינים כלליים | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
סוג | מסוק סיור, לוחמה ימית, חיפוש והצלה | ||||||||
טיסת בכורה | 12 בנובמבר 2009 | ||||||||
תקופת שירות | 29 באוגוסט 2014 – הווה (10 שנים) | ||||||||
צוות | 2 | ||||||||
נוסעים | 6 | ||||||||
משתמש ראשי |
הצבא הבריטי הצי המלכותי הבריטי הצי של קוריאה הדרומית חיל הים הפיליפיני | ||||||||
|
אגוסטה ווסטלנד AW159 ויילדקט (באנגלית: AgustaWestland AW159 Wildcat) הוא מסוק תובלה, סיור ולוחמה ימית, שפותח בשיתוף פעולה בין חברת ווסטלנד הבריטית וחברת אגוסטה האיטלקית, ומיוצר כיום על ידי חברת לאונרדו האיטלקית.
פיתוח
פיתוח ה-AW159 החל בשנת 1995, כאשר ממשלת בריטניה אישרה תוכנית להחלפת מסוק הווסטלנד לינקס, בשנת 2002 התכנית שנקראה "לינקס העתיד" התרכזה סביב שדרוג משמעותי או ייצור מחדש של הדגם המתקדם ביותר בזמנו של הלינקס; הסופר לינקס 300. התכנית התחלקה לגרסת הצבא (BLUH) וגרסת הצי המלכותי (SCMR), החברות אוגוסטה וולסטלנד וקבוצת תאלס חתמו על שיתוף פעולה לפיתוח המסוק החדש ונקבעו התאריכים אפריל 2007 ל-BLHU ואפריל 2008 ל-SCMR כיעד לסיום הפיתוח. התוכניות המשיכו להשתנות לאורך הפרויקט והדרישות של הצבא הצטמצמו למסוק סיור בלבד (BRH), החתימה על החוזה עם חברת אוגוסטה ווסטלנד התעכבה עד ליוני 2006 משיקולי תקציב הביטחון, כאשר הפרויקט יצא לדרך עם תקציב של מיליארד ליש"ט והזמנה של 70 מסוקי "לינקס העתיד".
לקראת סוף 2007 נקבע יעד חדש לסיום הפרויקט, כאשר התכנית הייתה שגרסאות המסוק יכנסו לשירות ב-2015 (בצבא) ו-2016 (בצי), במהלך 2008 שיקולי תקציב כמעט הביאו שוב לביטולו אך משרד הביטחון החליט להתקדם עם צימצום ההזמנה ל-62 מסוקים. בתקופה זו יוצרו המרכבים הראשונים עם 80 אחוז פחות חלקים בהשוואה ללינקס, באפריל 2009 אוגוסטה ווסטלנד העניקו למסוק החדש את השם AW159 והכינוי שקיבל לשירות כוחות הביטחון הבריטיים היה ויילדקט (חתול בר). ב-12 בנובמבר 2009, ה-AW159 הראשון ביצע טיסת בכורה מבסיס יובילטון שבסאמרסט, אחריו באוקטובר ונובמבר 2010 שני מסוקים נוספים הצטרפו לתוכנית הקליטה של הויילדקט.
הצבא הבריטי הזמין סך הכל 34 מסוקי ויילדקט לקליטה בזרוע האוויר של הצבא, פיקוד המסוקים המשותף ופיקוד הכוחות המיוחדים, בעוד הצי המלכותי הזמין 28 מסוקים לקליטה בזרוע האוויר של הצי המלכותי. לטובת הכשרת הצוותים ובחינת יכולות, זרוע האוויר של הצבא הקצה את טייסת 652 והצי המלכותי הקצה את טייסת האוויר הימית 825, שניהם פעלו מבסיס יובילטון. ב-29 באוגוסט 2014 הויילדקט AH1 נכנס באופן רשמי לשירות בזרוע האוויר של הצבא וב-23 במרץ 2015 הויילדקט HMA2 נכנס לשירות בזרוע האוויר של הצי המלכותי עם יציאה לפעילות מבצעית ראשונה על גבי הפריגטה אה"מ לנקסטר (F229).
דגמים ומפעילות עיקריות
- AH1 ויילדקט: דגם סיור.
- הצבא הבריטי - 34 מסוקים בשירות
- HMA2 ויילדקט: דגם לוחמה ימית הכולל ציוד לוחמה בצוללות, ציוד ניתור וחימוש אוויר-ים.
- זרוע האוויר של הצי המלכותי - 28 מסוקים בשירות
- הצי של קוריאה הדרומית - 8 מסוקים בשירות
- חיל הים הפיליפיני - 2 מסוקים בשירות
מאפיינים
- צוות: 2 טייסים ו-6 נוסעים (כולל מקלען)
- אורך: 15.24 מטר
- גובה: 3.73 מטר
- קוטר רוטור ראשי: 12.8 מטרים (42 רגל)
- שטח דיסקת הרוטור הראשי: 228.7 מ'²
- משקל ריק: 3,300 קילוגרם (7,300 ליברות)
- משקל המראה מקסימלי: 6,000 קילוגרם (13,000 ליברות)
- הנעה: 2 מנועי טורבינת גז רולס-רויס LHTEC T800 (1,360 כ"ס כל אחד)
- מהירות מרבית מותרת: 168 קשר (311 קמ"ש)
- טווח: 777 ק"מ
- שהות באוויר: עד 4.5 שעות
- חימוש:
- 20 טילי אוויר-יבשה מונחים מסוג מרטלט, או;
- 4 טילי אוויר-ים מסוג MBDA סי וונום, או;
- טורפדוים מסוג סטינגריי ופצצות עומק סימן 11.
- מקלע "דלת" רכוב על כנה מסוג FN MAG (בצבא) או M2 בראונינג (בצי).
קישורים חיצוניים
- אתר האינטרנט הרשמי של אגוסטה ווסטלנד AW159 ויילדקט
- מסוק ה-AW159 ויילדקט באתר Military Today.
- AW159 Future Lynx / Lynx Wildcat Maritime Surveillance and Attack Helicopter, 27 בנובמבר 2020, Naval Technology.
37837401אגוסטה ווסטלנד AW159 ויילדקט