מקדונל דאגלס MD-11

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
(הופנה מהדף MD-11)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מקדונל דאגלס MD-11
המטוס בשירות לופטהנזה קרגו
המטוס בשירות לופטהנזה קרגו
המטוס בשירות לופטהנזה קרגו
מאפיינים כלליים
סוג מטוס נוסעים / מטען
ארץ ייצור ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
יצרן מקדונל דאגלס
צוות 2
נוסעים 181-410
ממדים 
אורך 58.65 מטר
גובה 17.60 מ'
מוטת כנפיים 51.66 מ'
משקל ריק 132,050 ק"ג
משקל המראה מרבי 286,000 ק"ג
ביצועים 
מהירות מרבית 945 קמ"ש
טווח טיסה מרבי 7,310-13,408 ק"מ
סייג רום 11,000 מ'
הנעה 
3 מנועי PW4000 תוצרת פראט אנד ויטני
פדקס היא המפעילה הגדולה של מטוס זה
המטוס בשירות אווה אייר

מקדונל דאגלס MD-11אנגלית: McDonnell Douglas MD-11) הוא מטוס נוסעים ומטען רחב גוף לטווח ארוך ובינוני מתוצרת מקדונל דאגלס.

טיסת הבכורה של המטוס הייתה ב-10 בינואר 1990, המטוס יוצר עד שנת 2000 (בשנת 1997 התמזגה מקדונל דאגלס עם בואינג והיא ייצרה את המטוס). בסה"כ יוצרו 200 מטוסים מדגם זה.

פיתוח

פיתוח המטוס החל בדצמבר 1986 ע"פ מפרט של חברת התעופה הבריטית British Caledonian, לאחר שנבנה אב הטיפוס בשנת 1988 היו למטוס 52 הזמנות. המטוס הראשון נמסר לחברת התעופה פינאייר בדצמבר 1990, והוא טס לראשונה בין הלסינקי לטנריף.

המטוס התבסס ברובו על המטוס הקודם של מקדונל דאגלס ה-DC-10, במטוס החדש נכללו שיפורים רבים בהן: קוקפיט מזכוכית, שיפורים אווירדינמיים, מערכת ממוחשבת לניהול טיסה (דבר שביטל את הצורך במהנדס טיסה, וכנפונים על הכנפיים).

לאחר שהתמזגה מקדונל דאגלס עם בואינג בשנת 1997, ייצור המטוס המשיך בגרסת המטען שלו בלבד. ייצור המטוס הופסק בשנת 2000, כיוון שהתחרה במטוס ה777 של אותה חברה. נמכרו 200 מטוסים מדגם זה (בתחילה תכננה מקדונל דאגלס למכור לכל הפחות 300 מטוסים), המטוס האחרון נמסר בפברואר 2001 ללופטהנזה קרגו. כיום משתמשות במטוס מספר חברות תעופה בגרסת המטען. KLM ההולנדית, היא חברת התעופה האחרונה שהפעילה אותו בתצורת נוסעים. טיסתו האחרונה הייתה ב-26 באוקטובר 2014. כעת המטוס משמש בתצורת מטען בלבד. חלק גדול מהמטוסים הינם מוסבים לשימוש זה וחלקם אף הוסבו בחטיבת בדק של התעשייה האווירית לישראל.

גרסאות

MD-11 המטוס הראשון מדגם זה והעיקרי שבהם, נבנו 131 מטוסים.

MD-11C תצורת מטען למטוס, נבנו חמישה מטוסים, גרסה זו נרכשה בחברת אליטליה בלבד.

MD-11CF תצורת מטען, נכנסו לשירות בשנת 1991, נבנו 6 מטוסים מדגם זה.

MD-11ER תצורת מטען, במטוס זה הותקן מכל דלק נוסף שאיפשר למטוס תוספת טווח הטיסה ב-750 ק"מ, נבנו חמישה מטוסים מדגם זה.

MD-11F תצורת מטען למטוס והאחרון בסדרה, נבנו 53 מטוסים מדגם זה.

מפעילים

בין מפעילי המטוס החברות הבאות: KLM ‏,UPS, פדקס, אווה אייר, פינאייר, קוריאן אייר, צ'יינה איסטרן איירליינס, TAM איירליינס, אתיופיאן איירליינס, סעודי ערביין איירליינס, אייר לינגוס, אליטליה, אמריקן איירליינס, אוויאנקה, ואריג, מונרך איירליינס, תאי איירווייז אינטרנשיונל, סוויסאייר, וסבנה.

היסטוריה בחברות ישראליות

חברת אל על הפעילה פעמיים מדגם MD-11ER שאותם חכרה מWorld Airways, המטוס שאות הקריאה שלו N278WA שירת החל מ-13 ביולי 1998 ועד 1 בינואר 1999. בעת שירותו באל על היה גילו שנתיים וחצי בלבד. המטוס שאות הקריאה שלו N277WA שירת בקיץ של שנת 2000. בעת שירותו באל על היה המטוס בן 4 וחצי שנים. המטוס שירת בעיקר בקו תל אביב-לוס אנג'לס.

תאונות

קישורים חיצוניים


הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

22463999מקדונל דאגלס MD-11