סיטיגרופ

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
(הופנה מהדף Citibank)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש


שגיאות פרמטריות בתבנית:חברה מסחרית

שימוש בפרמטרים מיושנים [ אנשי מפתח ]

סיטיגרופ בע"מ
Citigroup Inc
לוגו סיטיגרופ
נתונים כלליים
סוג חברה ציבורית, נסחרת ב-NYSEC
מייסדים סנדי וייל יו"ר טרבלרס, ג'ון ס. ריד יו"ר סיטיקורפ
תקופת הפעילות 1998–הווה (כ־26 שנים)
משרד ראשי ניו יורק, ניו יורק, ארצות הברית
מוצרים עיקריים חשבונות פקדון
ביטוח
סחר במניות
מימון השקעות
הלוואות מבוססות נכסים
הלוואות ללקוחות פרטיים
שווי שוק 132.86 מיליארד דולר (27 בנובמבר 2024)
הכנסות 81.7 מיליארד דולר (2007)[1]
רווח 3.62 מיליארד דולר (2007)
אנשי מפתח צ'ארלס פרינץ, יו"ר מועצת המנהלים, רוברט רובין מנהל ויו"ר הוועדה המנהלת
עובדים 332,000 (2006)
 
www.citigroup.com

סיטיגרופ היא חברה אמריקאית לשירותים פיננסיים שבסיסה בניו יורק. זוהי החברה המסחרית הגדולה בעולם על פי דירוג הירחון פורבס בשנת 2007 (ובשנים קודמות). סיטיגרופ נוסדה ב-7 באפריל 1998 עם מיזוגן של חברת סיטיקורפ וקבוצת טרבלרס. זוהי החברה האמריקאית הראשונה המשלבת שירותי בנקאות עם חתמות ביטוח מאז ימי השפל הגדול. בחברה עובדים כ-300,000 איש והיא מנהלת מעל ל-200 מיליון חשבונות של לקוחות, ביותר מ-100 מדינות ברחבי תבל. סך נכסי החברה מגיע ל-1,884 מיליארד דולר[2]. סיטיגרופ היא אחד הסוחרים הגדולים באגרות חוב של ממשלת ארצות הברית. מניית החברה היא אחד המרכיבים במדד דאו ג'ונס.

לאחר רבעון חמישי ברציפות של הפסדים, כולל מעל 8 מיליארד דולר ברבעון האחרון של 2008, הודיעה החברה כי תפצל את פעילות הקבוצה ותפריד בין הפעילות הבנקאית הרגילה לבין הפעילות בעלת הסיכון הרב יותר.

חלקה בשוק

סיטיגרופ היא אחת החברות הגדולות בעולם, אם לא הגדולה בהן, למרות זאת, החברה מחזיקה בנתח שוק של 5% בלבד מתחום השירותים הפיננסיים העולמי. תחום מסחר השירותים פיננסיים, שהוא התחום המסחרי הגדול בעולם על פי גובה הכנסותיו, הוא גם התחום המפוצל ביותר מכל תחומי המסחר והתעשייה. בשנת 2003 החזיקה סיטיגרופ בנתח של 10% מכלל השוק העולמי בתחום שוק ההון והבנקאות.

היסטוריה

ההיסטוריה של חברת סיטיגרופ מורכבת ברובה מן ההיסטוריה של שתי החברות שהתמזגו לתוכה: סיטיקורפ (שנקראה לפני כן בשמות רבים, וביניהם סיטיבנק) וחברת הביטוח טרבלרס. סיטיקורפ הייתה תאגיד בנקאות בינלאומי שפעל בכמעט 100 מדינות בעולם. טרבלרס הייתה מיזוג של מספר גדול של חברות שונות, תחילתה בחברת קומרשל קרדיט בבולטימור ומשם התרחבה בהדרגה עם רכישת חברות נוספות כמו פרימריקה, סמית' ברני וטרבלר.

בעת המיזוג בין סיטיקורפ וטרבלרס היה סנדי וייל יו"ר מועצת המנהלים של טרבלרס וג'ון ריד היה יו"ר מועצת המנהלים של סיטיקורפ. מטרת המיזוג הייתה ליצור חברה שתוכל לספק שירותי בנקאות וביטוח תחת קורת גג אחת, בסופו של יום טרבלרס היא שקנתה את סיטיקורפ במהלך המיזוג. מנהלי שתי החברות המתמזגות היו שונים זה מזה בתכלית השינוי, הן בסגנון הניהול והן בדרכם אל הפסגה. שכרם של השניים טרם המיזוג הדגים נקודה זו היטב: בעוד ששכרו של וייל היה בין עשרת הגבוהים בארצות הברית ליו"ר מועצת מנהלים, שכרו של ריד היה מדורג בין עשר משכורות המנהלים המשקפות בצורה הטובה ביותר את תרומתו לחברה. בתחילה שירתו שניהם כמנהלים משותפים של החברה, אולם תוך שנתיים נאלץ ג'ון ריד לעזוב את החברה.

האיחוד

האיחוד התרחש בשנת 1998. איחוד של חברה הנותנת שירותי בנקאות עם חברה העוסקת בביטוח היה לא חוקי באותם ימים בארצות הברית. חוק גלאס-סטיגל (Glass-Steagall Act), אשר נחקק עוד בתקופת השפל הגדול אסר על בנקים להתמזג עם חתמי ביטוח.

צוות עורכי הדין שתכננו את המיזוג, מצאו כי לבנק הפדרלי סמכות לתת לחברה המאוחדת תקופת ניסיון למשך שנתיים לפני שתיאלץ למכור את עסקי הביטוח. המיזוג היה אפשרי כיוון ששני המנהלים, של החברות לפני המיזוג, חשבו כי יצליחו לשנות את החוק לפני תום תקופת הניסיון. החוק שונה לבסוף בשנת 1999, כאשר חוק גרם-ליץ'-בליילי (Gramm-Leach-Bliley Act) בא במקומו של חוק גלאס-סטיגל. בתפנית אירונית, חברת סיטיגרופ מכרה בסופו של דבר כמעט את כל עסקי חתמות הביטוח בהם החזיקה.

מודל עסקי

סיטיגרופ, כמו החברות שהתמזגו לתוכה, משתמשת במודל העסקי של "גיוון שירותים פיננסיים" שהומצא לראשונה על ידי חברת הביטוח פרודנשל, בסוף שנות השבעים. המודל מנסה ליצור תצריף של מגוון חברות פיננסיות, כמו סחר במניות, בנקאות, עסקי ביטוח, ועוד. הצירוף הזה נעשה מכיוון שכל אחד מן העסקים הללו סובל מתקופות גאות ושפל במחזור העסקים. צירוף כל העסקים הללו תחת קורת גג אחת אמור, לפחות תאורטית, להפחית את הסיכון העסקי, כך שחברה בתחום אחד תהווה משקל-נגד לחברה בתחום אחר. לצירוף גם מטרה נוספת: כיוון שצרכנים רבים צורכים שירותים פיננסיים ביותר מתחום אחד, ניתן לשכנעם לצרוך את מגוון השירותים שאותם הם מבקשים אצל ספק בודד, במחיר זול יותר מן המחיר שישלם הצרכן אם יקנה כל שירות פיננסי בחברה שונה.

בתקופתו של סנדי וייל התמקדו רוב מאמציה של סיטיגרופ בהשתלטות על חברות אחרות בתחומה. רוב הרכישות היו של חברות שנקלעו לקשיים ונמכרו במחיר נמוך. לאחר הרכישה היה צוות מיוחד דואג לקיצוץ אגרסיבי בעלויות החברה הנרכשת, כדי ליצור הון לרכישה הבאה.

נכסי דלא ניידי

מרכז סיטיגרופ במנהטן

בניין המשרדים המפורסם ביותר של החברה הוא מרכז סיטיגרופ, אשר גגו הזוויתי בולט בקו הרקיע של מזרח מנהטן בניו יורק. בניגוד לדעה רווחת, הבניין אינו משמש כמטה החברה. מטה החברה שוכן בבניין אחר בשדרות פארק, במנהטן.

אצטדיון הבייסבול החדש של הניו יורק מטס שנפתח בשנת 2009 נקרא סיטי פילד (CitiField), על שם סיטיבנק (השייך לסיטיגרופ), תמורת תשלום של 20 מיליון דולר לשנה למשך 20 שנה.

חטיבות עסקיות

סיטיגרופ מחולקת לשלוש חטיבות עסקיות: צרכנות גלובלית, ניהול הון גלובלי ובנקאות עסקים והשקעות. בצידן, חברה עצמאית המהווה חלק מקבוצת סיטיגרופ - סיטיגרופ השקעות אלטרנטיביות.

חטיבת צרכנות גלובלית מורכבת משלוש תת-חטיבות: כרטיסי אשראי, מימון לקוחות ובנקאות קמעונאית. תחום כרטיסי האשראי אחראי לכ-40% מן הרווח בקבוצה עסקית זו. סיטיגרופ היא חברת כרטיסי האשראי הגדולה בעולם, מעמד שבו החזיקה סיטיקורפ לפניה והתחזק עוד יותר לאחר רכישות של חברות כרטיסי אשראי נוספות, לאחר המיזוג. סיטיגרופ מנפיקה כרטיסי אשראי גם במדינות שבהן אין לה סניפים. תת-החטיבה "מימון לקוחות" אחראית לכ-20% מרווחי קבוצה זו. תת-חטיבה זו עוסקת במתן הלוואות בריבית גבוהה ללקוחות שלהם היסטוריית אשראי גרועה ונחשבים לסיכון גבוה. מנהגי ההלוואות של חטיבה זו זוכים לביקורת חיצונית לא מעטה.

התת-חטיבה השלישית בקבוצה עוסקת בבנקאות קמעונאית, ומורכבת מסניפי בנק קמעונאים האופייניים לבנקים המוכרים לנו. שם המותג של הבנקים בחטיבה הוא סיטיבנק Citibank. סיטיבנק הוא הבנק הקמעונאי השלישי בגודלו בארצות הברית ומחזיק סניפים ברחבי תבל. החלק הגדול ביותר בחטיבה זו הוא הבנק בנמקס, הבנק השני בגודלו במקסיקו. חטיבת הצרכנות הגלובלית תורמת כמחצית מרווחי החברה. אף אם הופרדה קבוצה זו משאר החברה, עדיין הייתה נותרת בין עשר החברות המרוויחות ביותר בעולם.

חטיבת בנקאות עסקים והשקעות מורכבת משלוש תת-חטיבות: שווקים עולמיים, בנקאות עולמית, ושירותי עסקאות עולמיים. חטיבה זו מטפלת בניהול מזומנים בתאגידים גדולים, בהלוואות ובשירותי השקעות. בנק ההשקעות של סיטיגרופ הוא אחד מן הגדולים בעולם. הבנק אינו מרבה לעסוק ברכישת מניות ואגרות חוב ספקולטיביות, כפי שנוהגים בנקי השקעות אחרים בעולם.

חטיבת ניהול ההון הגלובלי מורכבת מהבנק הפרטי של סיטיגרופ, סמית' ברני וסיטיגרופ חקר השקעות. הבנק הפרטי של סיטיגרופ מספק שירותים לבעלי הון, מוסדות פרטיים ומשרדי עו"ד. סמית' ברני היא החברה השנייה בגודלה בעולם העוסקת בסחר מניות.

החברה העצמאית סיטיגרופ השקעות אלטרנטיביות עוסקת בניהול נכסי הון שונים עבור לקוחותיה באמצעות קרנות המשקיעות באפיקים אלטרנטיביים, בשונה מהשקעה באמצעות קרנות הנאמנות המסורתיות, שבהן אין החברה מחזיקה עוד. אפיקי ההשקעה כוללים מוצרים פיננסיים מובנים, קרנות הון אלטרנטיביות, סחורות עתידיות ונדל"ן. המוצרים הפיננסיים המובנים שבהם סוחרות קרנות אלה מונפקים ומוחתמים בידי חטיבת בנקאות ההשקעות של הקבוצה, והחברה מציעה ללקוחותיה המוסדיים והפרטיים מגוון של למעלה משמונים מוצרי השקעה.

מותגים בבעלות סיטיגרופ

  • בנק לאומי למקסיקו (Banco Nacional de Mexico), הבנק השני בגודלו במקסיקו
  • סיטיבנק (Citibank), המספק שירותי בנקאות ללקוחות פרטיים
  • סיטימורגג' (Citimortgage), בנק למשכנתאות.
  • סיטיפייננשל (Citifinancial), בנק הלוואות.
  • פרימריקה (Primerica), שיווק רב-שכבתי ושירותים פיננסיים.
  • סמית' ברני (Smith Barney), שירותי השקעות.
  • טרבלרס לייף (Travelers Life & Annuity), שירותי ביטוח
  • קרדיט קארד סיטי (Creditcard Citi) הבנק הפרטי השלישי בגודלו בברזיל.

סיטיגרופ בישראל

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סיטיגרופ בוויקישיתוף


הערות שוליים