קופיקס
נתונים כלליים | |
---|---|
סוג | חברה ציבורית |
מוטו |
"fresh coffee. fixed price" "סופרמרקט במחיר אחיד" |
מייסדים | אבי כץ, בני פרקש וחגית שינובר-כץ |
תקופת הפעילות | נובמבר 2013, ישראל – הווה |
משרד ראשי | כפר סבא |
שליטה בחברה | רמי לוי |
בעלות | אבי כץ, רמי לוי |
ענפי תעשייה | רשת בתי קפה ומרכולים |
שווי שוק | 122 מיליון ש"ח (1 בדצמבר 2024) |
הכנסות | 288 מיליון ש"ח (2020)[1] |
רווח תפעולי | הפסד של 651 אלף ש"ח (2020)[1] |
רווח | הפסד של 9.49 מיליון ש"ח (2020)[1] |
הון עצמי | 32.6 מיליון ש"ח (2020)[1] |
סך המאזן | 229 מיליון ש"ח (2020)[1] |
מנכ"ל | פיני שטרית |
www.cofix.co.il |
קופיקס גרופ בע"מ, המוכרת כמותג קופיקס (באנגלית: Cofix - הלחם של Coffee ו-fix, ובתרגום חופשי: קפה במחיר אחיד), היא רשת בתי קפה, ברים ומרכולים ישראלית, שהוקמה בחודש נובמבר 2013. ייחודה של הרשת הוא במחירון האחיד והקבוע שלה, שבשנותיה הראשונות היה 5 שקלים חדשים לכלל המוצרים הנמכרים בסניפי הרשת כולה[2]. הרשת פועלת בשיטת טייק אוויי, באפריל 2018 היא הגיעה ל-156 סניפים ברחבי ישראל[3], מתוכם 127 בתי קפה וקופיקס בר ו-29 מרכולים.
הרשת הוקמה על ידי אבי כץ בשנת 2013. ביוני 2015 החלה החברה להיסחר בבורסה לניירות ערך בתל אביב. באפריל 2018 רכש רמי לוי 20% ממניות החברה ובחודש יולי השלים את רכישת מניות הרוב והפך לבעל השליטה ברשת[4].
היסטוריה
את הרעיון לרשת קופיקס הגה היזם ואיש העסקים אבי כץ, שייסד את קבוצת 'בי קמעונאות' - מקימת "כפר השעשועים", "הכל בדולר" ורשת חנויות כלי הבית "ששת" והבעלים של "ורדינון" ו"נעמן פורצלן" הציבוריות. הרעיון עלה כשכץ רכש קפה ועוגה ביותר מ-50 ש"ח ובאותו רגע הבין שאנשים נמנעים מלקנות קפה ומוצרים נלווים בעיקר בשל המחיר. המחיר הנמוך משך תשומת לב רבה, בייחוד לאור המחאה החברתית בשנת 2011.
ביוני 2015 רכשו בעלי הרשת את השלד הבורסאי "אגרי"[5], מיזגו לתוכו את פעילות הרשת ושינו את שם החברה ל"קופיקס גרופ". ב-15 ביוני החל המסחר בבורסה לניירות ערך בתל אביב בחברה המאוחדת[6].
במאי 2016 התקשרה החברה בהסכם עם קבוצת משקיעים מקומיים להקמת רשת בתי קפה במחיר אחיד תחת המותג Cofix ברוסיה. התוכנית היא להגיע ל-1,000 סניפים ברחבי רוסיה. שם המחיר עומד על 50 רובל (כ-3 שקלים). הסניף הראשון נפתח ב-10 באוקטובר 2016 בקניון "Ohotniy Riad" שבכיכר האדומה במוסקבה. המיזם ברוסיה יוחזק בעקיפין על ידי שלושת המשקיעים (61.56%), קופיקס הישראלית (36.44%) ומשקיע נוסף (2%)[7].
בפברואר 2017 עלה המחיר האחיד ברשת ל-6 ש"ח לפריט[8]. ברבעון השלישי של השנה עברה הרשת להפסד של כ-820 אלף שקלים. הדבר הוביל לשינוי במדיניות התמחור האחיד. חלק מהמוצרים הוחזרו למחיר של 5 שקלים, אך לצידם הושקו מוצרים אחרים במחירים גבוהים יותר[9].
באפריל 2018 רכש רמי לוי 20% ממניות החברה[10] ובחודש יולי הגדיל את החזקותיו ל-50.01% והפך לבעל השליטה ברשת[4].
בתי הקפה
הסניף הראשון של הרשת נפתח במהלך חודש נובמבר 2013 ברחוב אבן גבירול בתל אביב, ועד סוף אותה שנה נפתחו שלושה סניפים נוספים. בשנת 2014 פתחה הרשת 40 סניפים חדשים, ובשנת 2015 נוספו עוד 74 סניפים. רוב הסניפים מנוהלים בזכיינות[11].
במרץ 2014 נפתח הסניף הראשון של תת-הרשת "קופיקס בר", שבו נמכרים (בנוסף למוצרים הנמכרים בסניפי הרשת) גם יינות ומשקאות אלכוהוליים[12]. בדומה לרשת בתי הקפה, "קופיקס בר" אמורה לתת מענה דומה לתחום הברים ומציעה משקאות אלכוהול במחיר אחיד של 5 ש"ח[13]. בסוף שנת 2015 החזיקה הרשת ב-14 סניפי "קופיקס בר"[11].
כניסתה של הרשת לענף הקפה עוררה סערה שגרמה להורדת מחירים משמעותית ברשתות מתחרות[14], ובתי קפה נוספים ברחבי ישראל החליטו בתגובה להוריד גם הם את המחירים ל-5 שקלים[15]. אחת הרשתות, שנסגרה בינתיים, מכרה את הקפה במחיר נמוך אף יותר, 4 שקלים[16][17], ולרשת קמה רשת מתחרה בשם "קופיז", שמוכרת גם היא מוצרים ב-6 שקלים. לרשת המתחרה היו בשיאה 32 סניפים בפריסה ארצית[11].
פתיחת הרשת הובילה לבדיקה של הממונה על ההגבלים העסקיים בנושא תיאום מחירים בין רשתות בתי הקפה[18][19].
בשנת 2016 החל שיתוף פעולה בין רשת "בורגראנץ'" לרשת "קופיקס", במסגרתו הוקמו סניפי "קופיקס" בתוך סניפי "בורגראנץ'"[20].
המרכולים - "סופר קופיקס"
הרשת נכנסה לתחום המרכולים ובתחילה הודיעה על כוונתה לפתוח חמישה סניפים בתל אביב שבהם יימכרו כ-600 מוצרים במחיר אחיד של 5 ש"ח[21][22][23].
בתחילת יוני 2015 נפתח המרכול הראשון של הרשת בתל אביב, בסוף ספטמבר 2018 מנתה הרשת 29 סניפים[11].
על מנת לעמוד במגבלת המחיר האחיד, חלק מהמוצרים ברשת נמכרו במחיר נמוך - לעיתים במידה ניכרת - ממחירם המקובל בחנויות אחרות, ואילו חלק מהמוצרים יוצרו במיוחד עבור הרשת כך שיתאימו למחיר הקבוע. ירקות נמכרים ארוזים באריזות במחיר האחיד. כמו כן, הרשת משתמשת בסניפים ששטחם קטן יותר בהשוואה למרכולים אחרים במטרה להקטין את העלויות ולאפשר מבחר גדול יותר של חנויות אפשריות.
בתחילת 2017 החלו סניפי "סופר קופיקס" למכור גם מוצרים שמחירם גבוה מהמחיר האחיד, צעד שאפשר להגדיל את מגוון המוצרים המוצע לצרכן.
התפיסה העומדת מאחורי 'סופר קופיקס' היא שצרכנים רבים אינם מחפשים אריזות גדולות, ולעיתים גם אין להם צורך במבחר גדול מאוד של אותם מוצרים.
בעקבות העברת השליטה ברשת לרמי לוי היא נטשה כליל את גישת המחיר האחיד ובהמשך החלה הסבת סניפי הרשת לסניפים של "רמי לוי בשכונה"[24].
במסגרת המהפך ברשת שלוי עושה בניסיון להעביר אותה לפסי רווחיות הוא מעביר את כל הסניפים לשירות עצמי - צעד שכולל גם מהפך עיצובי. ויטרינת התצוגה המקורית בעיצוב הקרון שהשיק מייסד הרשת אבי כץ והפכה לסימן ההיכר שלה, נעקרה וכעת הוצבו מקררי התצוגה בשירות עצמי עם כריכים, מאפים, סלטים וחומוס. המודל שעמד לנגד עיני הבעלים הוא רשת הכריכים הבריטית "פרט א מנג'ר" שידועה בשירות עצמי. לעיצוב החדש מספר תועלות: הלקוח נחשף פיזית למגוון מתוך תקווה שיגדיל את סל הקנייה, ומתייתר עובד נוסף בסניף שעסוק בשירות הלקוח. מחירי הקפה לא ישתנו והפוך קטן ימשיך להימכר ב-5 שקלים.
שוקי המטרה
אסטרטגיית שוק המטרה של קופיקס היא לפי דפוס ההתמחות הבררנית - מספר מותגים נפתחו כדי להציע מוצרים שונים למספר קהלים.
- במותג בתי הקפה קופיקס פונה בעיקר לשני פלחים – צעירים ומבוגרים (פנסיונרים). הפנייה נעשית באמצעות השמת דגש על מחיר המוצרים, שכן לשני הפלחים אין משאבים כלכליים חזקים.
- קופיקס פונה גם לאוכלוסייה הטבעונית עם מנות טבעוניות שהיא מציעה בבתי הקפה.
- בנוסף, קופיקס פונה גם לפלח הבליינים באמצעות סניפי קופיקס בר - צעירים שרוצים לבלות עם חברים במחיר סביר.
- לאחר שפתחה מספר סניפים בבני ברק בהכשר בד"צ בית יוסף, החברה השיגה ב-2016 הכשר מטעם בד"צ העדה החרדית לסניפים אלו וסניפים בערים נוספות עם ריכוז חרדים גבוה, שכן הכשר זה, הוא המחמיר ביותר ומקובל על רוב קהל היעד. קופיקס הכשירה אף את מפעל הייצור שלה בכשרות זו, כך שהיא יכולה לספק למגוון קהלי יעד ששומרים על כל כשרות שהיא, גם מתפריט הקייטרינג שלה. בראשית אפריל 2019 הסיר בד"צ העדה החרדית את הכשרות מסניפי קופיקס וממפעל הייצור[25], שבוע לאחר מכן נודע כי הרשת תקבל את כשרות בד"צ מהדרין[26].
פלחי היעד של סופר קופיקס לא שונים מהותית מפלחי היעד של בתי הקפה, אך פונה גם לפלח יעד עם סגנון חיים המאופיין בצריכת כמויות קטנות ורכישה לפי הצורך (למשל משפחות קטנות או זוגות ללא ילדים) - ללקוחות שלא זקוקים לאריזות גדולות, המעוניינים במחירים זולים שמוצגים בצורה ישירה (משקל למחיר אחיד), ובמוצרים נגישים במבנה חנות לא מסובך.
באמצעות המפעל שפתחה, קופיקס החלה לפתוח שירות חדש של קייטרינג Cofix Food Factory - השירות מספק ארוחות למארחים, חברות ואירועים, עם תפריט שנבנה על ידי שף, ובכשרות בד"צ מהדרין.
קישורים חיצוניים
- אתר האינטרנט של רשת קופיקס
- קופיקס גרופ בע"מ, באתר הבורסה לניירות ערך בתל אביב
- קופיקס גרופ בע"מ, באתר "מאיה"
- אוסף כתבות על קופיקס באתר כלכליסט
- מירב קריסטל, קפה ב-5 שקלים: הצרכנים התנפלו, באתר ynet, 30 בספטמבר 2013
- עדי דברת-זמריץ, מנכ"ל קופיקס: "בוחנים חזרה ל-5 שקלים", באתר TheMarker, 3 בספטמבר 2017
- נורית קדוש, קופיקס: העברת השליטה לרמי לוי שיפרה את הרווח הגולמי, באתר כלכליסט, 23 בנובמבר 2018
הערות שוליים
- ^ 1.0 1.1 1.2 1.3 1.4 קופיקס גרופ בע"מ: נתונים כספיים באתר מאי"ה.
- ^ מירב קריסטל, רשת קפה חדשה: כל התפריט ב-5 שקלים, באתר ynet, 30 בספטמבר 2013
- ^ קופיקס אתר, קופיקס-סניפים
- ^ 4.0 4.1 בעל השליטה החדש בקופיקס: רמי לוי, באתר וואלה!, 24 ביולי 2018
- ^ אילנית חיות, שירי חביב ולדהורן, קופיקס בדרך לבורסה בת"א דרך השלד הבורסאי אגרי, באתר גלובס, 4 במאי 2015
- ^ גיל קליאן, עכשיו זה רשמי: קופיקס נסחרת בבורסה בתל אביב, באתר כלכליסט, 15 ביוני 2015
- ^ ערן אזרן, כמה עולה קפה במוסקבה? קופיקס פתחה סניף ראשון, באתר TheMarker, 10 באוקטובר 2016
- ^ סערה בכוס קפה: קופיקס מעלה את המחיר ל-6 שקלים, בתר כלכליסט
- ^ אורנה יפת, קופיקס משנה אסטרטגיה: כבר לא פיקס פרייס, באתר כלכליסט, 18 בדצמבר 2017
- ^ אביב לוי, רשת קופיקס השלימה את העסקה עם השותף החדש רמי לוי, באתר גלובס, 1 באפריל 2018
- ^ 11.0 11.1 11.2 11.3 קופיקס: דוח תקופתי ושנתי לשנת 2015 באתר מאי"ה.
- ^ היאלי יעקבי־הנדלסמן, לחיים - ובזול: נפתח הקופיקס בר, באתר ישראל היום, 3 במרץ 2014
- ^ אורנה יפת, הושק הסניף הראשון של קופיקס בר בת"א; "ייפתחו עוד לפחות 10", באתר כלכליסט, 3 במרץ 2014
- ^ אורנה יפת, אפקט קופיקס: ארומה ישראל תוריד את מחיר הקפה בטייק אווי, באתר כלכליסט, 14 באוקטובר 2013
- ^ מירב קריסטל, אפקט קופיקס: עוד בתי קפה מציעים תפריט ב-5 שקלים, באתר ynet, 16 באוקטובר 2013.
- ^ מירב קריסטל, המתחרה של קופיקס מוכרת קפה ב-4 שקלים, באתר ynet, 24 ביוני 2014
- ^ אורנה יפת, מכה לקופיקס? קופי אקספרס מציעה קפה ב-4 שקלים, באתר כלכליסט, 24 ביוני 2014
- ^ עדי דברת-מזריץ, רשתות קפה מובילות מתאמות מהלכים: "אף אחד לא הולך להוריד מחירים", באתר TheMarker, 10 באוקטובר 2013
- ^ אלה לוי-וינריב, אילנית חיות, הממונה בודק: חשד לתיאום מחירים בין רשתות בתי-הקפה, באתר גלובס, 10 באוקטובר 2013
- ^ אורנה יפת ונורית קדוש, דיל של המבורגר וקפה: בורגראנץ' וקופיקס משתפות פעלה, באתר כלכליסט, 27 בינואר 2016
- ^ אילנית חיות, מייסד סופר קופיקס: "אוזיל את סל הקניות שלכם ב-30%", באתר גלובס, 10 בנובמבר 2014
- ^ עדי דברת-מזריץ, סופר קופיקס: אבי כץ מקים רשת סופרמרקטים שתמכור מוצרים ב-5 שקלים, באתר TheMarker, 10 בנובמבר 2014
- ^ אלכסנדרה לוקש, איך קופיקס תמכור ב-5 ש'? אריזות קטנות, באתר ynet, 10 בנובמבר 2014
- ^ נורית קדוש, שנה אחרי שרכש את השליטה: שליש מסניפי סופר קופיקס יוסבו לרמי לוי, באתר כלכליסט, 30 ביולי 2019
שני מוזס, רמי לוי מסב סניפים של סופר קופיקס לסניפי רמי לוי בשכונה, באתר גלובס, 25 בספטמבר 2019 - ^ 'העדה החרדית' הסירה את הכשרות מקופיקס, 3 באפריל 2019, באתר בחדרי חרדים.
- ^ חיים שיף, מהלך דרמטי של 'קופיקס': תעבור ל'מהדרין' בכל הארץ, 11 באפריל 2019, באתר "ביזנעס".
רשתות מרכולים בישראל | |
---|---|
|
רשתות בתי קפה בישראל | |
---|---|
|
31027991קופיקס