אנטון בריית

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אנטון בריית

אנטון ברייתגרמנית: Anton Braith;‏ 2 בספטמבר 18363 בינואר 1905) היה צייר גרמני של בעלי חיים ונוף ופרופסור באקדמיה לאמנויות יפות במינכן.

ביוגרפיה

אנטון בריית היה בנו של עובד יום בביברך, שלימים הפך למנהל משק חקלאי. בילדותו עזר אנטון ברעיית עדרי הבקר. בשנת 1851 הוא נכנס לבית הספר לאמנות בשטוטגרט במלגה ללמוד אצל ברנהרד פון נהר, היינריך פון רוסטיגה והיינריך פונק. לאחר ההצלחה הראשונית, הוא וחברו לכיתה אלברט קפיס עברו למינכן בשנת 1860, שם פגש את כריסטיאן מאלי ויצר קשרים עם מושבות האמנים במקומות שונים.[1]

בשנת 1867 נסע לפריז עם כריסטיאן מאלי, אלברט קאפיס וקרל אברט. לאחר תערוכות מוצלחות במינכן, פריז ווינה, הוא ומאלי רכשו בית במינכן, ולעיתים שימש גם סטודיו לציירים אחרים כמו יוזף וילרוידר. בשנת 1874 הוא היה עם מאלי באגם קונסטנץ, בשנת 1875 הוא קנה וילה בביברך כבית שני. בשנת 1884 ערך את נסיעתו הראשונה לאיטליה, ובשנת 1889 נסיעה נוספת. הוא הגיע גם לצפון מערב גרמניה בשנת 1886.

כאשר האמנים של מינכן התפצלו בשנת 1892, בריית לא הצטרף לזצסיון במינכן, אלא נשאר נאמן למסורת הקיימת.

בשנת 1903 חלה בכבד ונפטר אחרי שנתיים בביתו בביברך. הוא לא היה נשוי והוריש את יצירתו האמנותית לעיר ביברך. העיר הקימה את מוזיאון בריית בשנת 1906. כריסטיאן מאלי, שנפטר זמן קצר לאחר מכן, שוכנע להוריש גם הוא את יצירתו לעיר. שני הציירים החברים נקברו זה לצד זה בבית העלמין הקתולי העתיק בביברך.[2]

יצירה

בריית מונה לבית הספר במינכן, ולאחר מותו של פרידריך וולץ, נחשב לצייר החיות הגרמני המוביל, וירש אותו מאוחר יותר היינריך פון ציגל. מושאי הציור שלו היו חיות המשק בקר, כבשים ועזים, ולעיתים נדירות יותר עופות. בדרך כלל הוא צייר אותם בעדרים קטנים ומעורבים ובגזעים שונים וכך ייצג את גידול בעלי החיים, שלמעשה כבר נחשב נושא מיושן בזמנו. אבל יצירתו בהחלט זכתה להצלחה בעידן התיעוש, כיוון שתושבי העיר כמהו לחיי הארץ הכפריים. מדי פעם בריית הנציח גם מפגשים בין תושבי ערים מנוכרים לבין בעלי חיים באזורים הכפריים.

עבודתו מחולקת לארבע תקופות:

  • בין השנים 1851–1860 הוא ניסה עדיין לצייר סצינות כפריות ובעלי חיים אידיליים בסגנון ההולנדים.
  • בשנים 1860–1873 התמחה בפורטרטים של בעלי חיים, שרובם קשורים למסגרת נוף ולייצוגי ז'אנר (רועים).
  • 1874-1894 הוא היה בשיא עבודתו וצייר סצינות של בעלי חיים עם דרמה ותנועה.
  • בשנים 1894–1904 הוא צייר רק סצינות של בעלי חיים רגועים במרעה אלפיני מעל קו העצים.

בריית צייר בעיקר למכירה תמונות סטודיו בפורמט גדול שאותן הוא הרכיב ממחקרים אישיים. פורמטים בגודל כזה לא שימשו לציור תמונות של בעלי חיים לפניו. בנוסף לתמונות החיות, בריית צייר גם תמונות נוף בפורמט קטן וציורי צמחים, שחלקם נוצרו בחוץ ומעידים על מיומנות רבה, אך אותם ככל הנראה לא מכר.

הוא היה צייר עם ידע רב באנטומיה ובהתנהגות של בעלי חיים. את הרושם החזק ביותר עשו התמונות שלו המציגות בעלי חיים שנתקלו בסכנה. עם זאת, אי אפשר להתעלם מכך שהסצינות שיצר מורכבות באופן מלאכותי ואינן מתארות את המציאות.

הוקרה

בריית הפך לחבר כבוד של האקדמיה המלכותית לאמנויות יפות במינכן.

העיר ביברך העניקה לו אזרחות כבוד ב-4 באוגוסט 1891. רחוב נקרא על שמו ברובע רמרסדורף-פרלאך במינכן.

חדרי הסטודיו של שני הציירים ממינכן – אנטון בריית וכריסטיאן מאלי נמצאים כעת במוזיאון בריית-מאלי, בעיר ביברך.

חדרים אלה, שהועברו ממינכן, שימשו פחות לייצור אמנות מאשר לתצוגה ומכירה. חדרי העבודה בפועל לא השתמרו.

גלריה

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אנטון בריית בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ Adam Kuhn: Anton Braith. Ein Bild seines Lebens und Schaffens. Hrsg. vom Kunst- und Altertums-Verein Biberach. Anzeiger vom Oberland GmbH, Biberach an der Riß 1926
  2. ^ Die Braith-Mali-Ateliers. Ausstellungsführer. Braith-Mali-Museum, Biberach an der Riß 2000
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

32518093אנטון בריית