לדלג לתוכן

רבי אברהם אבוחצירא

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
(הופנה מהדף אברהם אבוחצירא)
רבי אברהם אבוחצירא
לידה 1915
ה'תרע"ה
ריסאני, מרוקו
פטירה 17 בדצמבר 1973 (בגיל 58 בערך)
רמלה, ישראל
הרב הספרדי של יבנה
ה'תש"טה'תש"ל
שותף לרבנות הרב אברהם קרויזר (הרב האשכנזי)
הרב הראשי הספרדי של רמלה
ה'תש"לה'תשל"ד
שותף לרבנות הרב ישראל גלזר (הרב האשכנזי)
תפקידים נוספים
רב הערים יבנה ורמלה

רבי אברהם אביחצירא (בבא הנא, ה'תרע"ה, 1915 - כ"ב בכסלו תשל"ד, 17 בדצמבר 1973) היה רב הערים יבנה ורמלה. בנו של רבי יצחק אבוחצירא (ה'בבא חאקי'), וחתן דודו הבבא סאלי.

תולדות חייו

נולד בריסאני שבמרוקו לרבי יצחק אבוחצירא (בבא חאקי) ולאסתר (טבת ה'תר"פ - סוכות ה'תשע"א)[1], אחיינית בעלה, בתו הבכורה של אחיו רבי דוד אביחצירא, ששימש כסנדקו. כבר בצעירותו למד אצל סבו רבי דוד בבית הכנסת ובבית המדרש ונקשר בו מאוד. הבבא סאלי התבטא על כך פעם: "רבי אברהם היה ממש זיו איקונין של סבו הגדול עט"ר רבי דוד, שהיה דומה לו מאוד בתואר פניו ובקומתו, בצלמו כדמותו"[2]. במשך שנים למד חברותא עם גיסו ובן דודו רבי מאיר אבוחצירא בישיבה בבודניב, ואחר כך בישיבה בארפוד.

בה' בתמוז התר"צ (1 ביולי 1930), בהיותו כבן 15, נשא את בת דודו רחמא, בתו של הבבא סאלי, שהייתה אז כבת עשר שנים, החתונה התקיימה בעיר בודניב שבמחוז תאפילאלת.

בשנת התש"ט (1949), בהיותו בן 34 עלה יחד עם משפחתו לארץ ישראל, והתיישבו ביבנה, שבאותה תקופה הייתה עיירה. עם הגעתם למקום החל לכהן כרב המקום, תפקיד בו כיהן במשך עשרים שנה. בשנת תשי"א כשעלה דודו וחמיו הבבא סאלי לארץ ישראל הוא התגורר בסמוך אליו ביבנה. בעידוד ובתמיכת הבבא סאלי הקים תלמוד תורה וישיבה בשם 'בית צדיקים יעמוד', על שם אבותיו, בהם למדו עשרות תלמידים. כמו כן הקים רבי אברהם גם בתי מדרש בשם 'תורה אור' וכוללים לאברכים, ומשם יצאו תלמידי חכמים גדולים. רבי אברהם שימש גם כמוהל.

בשנת תשכ"ד עלה שוב הבבא סאלי לארץ ישראל על דעת להשתקע וקבע את מושבו בבית חתנו רבי אברהם, וכך במשך כמה שנים התגורר בבית חתנו, אשר דאג לכל צרכיו, עד שלאחר כמה שנים עבר להתגורר באשקלון, ומשם לנתיבות. גם כשעלה בנו רבי מאיר ארצה, התגורר בבית רבי אברהם כמה חודשים.

לאחר פטירת אביו, בכ"ה באדר ב' ה'תש"ל (2 באפריל 1970), עבר למלא את מקומו ברבנות העיר רמלה. והחל לכהן שם כרב העיר תחתיו, בתפקיד זה כיהן עד פטירתו. ברבנות ביבנה החליף אותו רבי יוסף אבוחצירא.

נפטר בכ"ב בכסלו תשל"ד, וכעבור שנתיים אחיו הרב יחיאל אבוחצירא, מונה למלא את מקומו ברבנות העיר מרמלה,

בנו, רבי יעקב, הקים ישיבה וכולל ברמלה לזכרו בשם 'אשל אברהם', וכולל 'אברהם אוהבי' בירושלים. בנו רבי דוד, הקים את בית כנסת ובית מדרש 'אשל אברהם' בעיר רחובות ובו כולל אברכים.

משפחתו

ספריו

  • השאיר אחריו כתבים, שקובצו לספר תולדות אברהם (חתנו, הרב אברהם מוגרבי, ירושלים, תש"ם - 1980. מהדורה שנייה: תשנ"ט).

קישורים חיצוניים

תקופת חייו של רבי אברהם אבוחצירא על ציר הזמן
ציר הזמןתקופת הזוגותתנאיםאמוראיםסבוראיםגאוניםראשוניםאחרונים
ציר הזמן

הערות שוליים

  1. מאיר אלפסי, בתו של הבבא סאלי איחדה את אדמו"רי בית אבוחצירא, באתר כיכר השבת
  2. מתוך ההקדמה של ספרו 'תולדות אברהם'


ערך זה הוא קצרמר בנושא רבנים. אתם מוזמנים לתרום למכלול ולהרחיב אותו.

אברהם אבוחצירא34912547